ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Cashback coraz popularniejszy. Czy zastąpi bankomaty?

Poniedziałek, 23 grudnia 2019
Mimo rosnącego zainteresowania transakcjami bezgotówkowymi w wielu miejscach do rozliczenia się nadal jest nam potrzebna gotówka. W Polsce dominują dwa sposoby jej wypłaty – w bankomacie lub w sklepie, korzystając z usługi cashback.
Cashback coraz popularniejszy. Czy zastąpi bankomaty?

Na polskim rynku usługa wypłaty gotówki przy użyciu sklepowego terminala dostępna jest od dłuższego czasu, jednak dopiero w ostatnich latach zauważalny jest znaczny wzrost zainteresowania możliwością wybrania gotówki przy okazji zakupów w sklepie. Odbywa się to kosztem tradycyjnych bankomatów, które powoli tracą na popularności.

 

Na czym polega cashback?
 

Należy zacząć od tego, na czym dokładnie polega możliwość wypłaty gotówki ze sklepowej kasy. Dla sporej części z nas to wciąż nowość, z której rzadko korzystamy. W ramach usługi Cashback na terminalach oferowanych przez firmę Polskie ePłatności S.A. podczas wizyty w sklepie, przy okazji zapłaty za zakupy możliwe jest obciążenie karty kwotą do 300 zł w przypadku kart VISA lub 500 zł, jeśli posiadamy MasterCard. Kwota ta zostanie nam wypłacona w gotówce ze sklepowej kasy. Jest to zatem łatwy i szybki sposób na wypłacenie gotówki, bez konieczności szukania bankomatu. Z kolei dla sprzedawców cashback oznacza większą liczbę klientów robiących zakupy w ich sklepie oraz mniejszą sumę gotówki do rozliczenia na koniec dnia.

 

Rośnie liczba wypłat w sklepach
 

Już sam opis usługi cashback wydaje się atrakcyjny dla klientów i rzeczywiście, oddają to statystyki. Liczba operacji wypłaty gotówki w sklepie rośnie, czego dowodzą chociażby najnowsze sprawozdania Narodowego Banku Polskiego (NBP). Porównując pierwszy i drugi kwartał 2019 roku, cashback zanotował wzrost pod każdym względem. Między kwietniem a czerwcem Polacy korzystali z cashback ponad 5 mln razy, co oznacza wzrost o 642 tysiące transakcji. Aż o 14% większa jest liczba transakcji dokonywanych kartą w celu wypłaty gotówki. Taki sam wskaźnik procentowy ma wzrost wartości wypłat. Porównując dwa pierwsze kwartały tego roku, przy użyciu cashback wypłacono aż o 75,4 mln zł więcej gotówki niż w pierwszych trzech miesiącach 2019 roku. Średnia wartość pojedynczej transakcji utrzymuje się na tym samym poziomie, a zatem jednorazowo wypłacamy średnio 120 zł. Łącznie w skali dwóch ostatnich lat, cashback zanotował wzrost na poziomie 108%, co pokazuje, jak intensywnie rośnie zainteresowanie tą usługą. Aby przedsiębiorcy mogli oferować klientom cashback, potrzebują terminala z odpowiednią usługą, który im to umożliwi. Można wyposażyć się w najnowsze urządzenie, korzystając z oferty spółki Polskie ePłatności, która specjalizuje się w dostarczaniu firmom terminali oraz najnowszych rozwiązań dla płatności bezgotówkowych.

 

Bankomaty w odwrocie
 

Popyt na cashback odbija się na korzystaniu z tradycyjnej formy wypłaty gotówki, czyli wizyty w bankomacie. Analizując dane NBP, warto zwrócić uwagę na dwie statystyki. Po pierwsze, podczas gdy jeszcze około dziesięciu lat temu urządzenia do wypłaty gotówki pojawiały się coraz częściej nawet w małych miejscowościach, tak obecnie ich liczba spada. Nawet pomimo wzrostu w ostatnim kwartale, w którym przybyło 140 bankomatów, jeśli weźmiemy pod uwagę dłuższy okres, to bilans ostatnich lat jest niekorzystny. Widoczne jest to zwłaszcza w liczbie wypłat. Porównując ostatni kwartał 2018 roku (a zatem okres największych, świątecznych wydatków i zwiększonej liczby transakcji zakupowych) z pierwszymi trzema miesiącami 2019 roku, wykonaliśmy aż 9 mln mniej transakcji. Mniejsza jest też ogólna suma wypłaconych pieniędzy. Pod koniec 2018 roku było to 85 mld zł, a na początku 2019 roku – 79 mld zł. Na taką sytuacją wpływ ma również rosnąca popularność płacenia bezgotówkowego. Banknoty są nam po prostu rzadziej potrzebne, zatem nie ma konieczności poszukiwania bankomatów.

POLECAMY


Zainteresował temat?

1

2


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat