Tunel pod ulicą Słowackiego

Środa, 11 kwietnia 20120
Władze miasta dwukrotnie przymierzały się do budowy tunelu dla pieszych i zmotoryzowanych pod główną ulicą miasta.
fot. M.Wagafot. M.Waga

Wedle planów miał on rozciągać się od dzisiejszej ulicy Staszica do śródmieścia, przebiegając pod torami, dawnym ogrodem kolejowym i wieżą ciśnień. Gdyby nie Amerykanie i wielki kryzys Piotrków mógłby jako jedno z pierwszych miast w Polsce poszczycić się taką podziemną konstrukcją.


Od Staszica do Śródmieścia


Kiedy pod koniec pierwszej połowy XIX stulecia do Piotrkowa zawitała kolej warszawsko-wiedeńska nikt wówczas nie przypuszczał, że w przyszłości jej torowisko może przysparzać wielu problemów mieszkańcom. Piotrków, jak każde miasto z dekady na dekadę rozwijał się, przybywało mu ludności, a co za tym idzie powiększał też swoją powierzchnię. I o ile początkowo linia kolejowa przebiegała przez zachodnie przedmieścia o tyle już pod koniec XIX wieku jej tory przecinały główną ulicę miasta, co zaczęło rodzić perturbacje związane z przemieszczaniem się piotrkowian ze wschodniej do zachodniej części miasta i bywało przyczyną wypadków.

 

W najbardziej spektakularny sposób z problemem próbowały sobie poradzić władze Piotrkowa w okresie międzywojennym. W Sprawozdaniu Samorządu Miejskiego Miasta za lata 1925-1933 można znaleźć m.in. informację o tym, że kwestia ta przez ówczesnych notabli, została uznana za więcej niż paląca, gdyż (...) ruch na ul. Słowackiego, tak pieszy jak i kołowy oraz transport dla całej dzielnicy miasta jest tamowany przez przejeżdżające pociągi na torze kolejowym. Stąd też projekt budowy podziemnego przejścia i przejazdu został szczegółowo opisany na kolejnych stronach wspomnianego Sprawozdania. Tunel miał rozciągać się od ulicy Staszica (za przejazdem), przebiegać pod torami, dalej pod ulicą Żelazną (obecnie ul. P.O.W.) i ogrodem kolejowym (teren dzisiejszego dworca PKS), skąd okalając wieżę ciśnień, miał być wyprowadzony na poziom ulicy Słowackiego w śródmieściu.

 

Dodatkowo, jak nadmienili we wspomnianej dokumentacji miejscy włodarze, budowa przejścia i przejazdu w takiej formie stanowiła jedyne możliwe rozwiązania problemu ciągłego tamowania ruchu na głównej ulicy Piotrkowa. Gdyby udało się wówczas zrealizować ten projekt to Piotrków byłby jednym z pierwszych miast w Polsce mogących pochwalić się taką konstrukcją. Niestety do realizacji projektu nie doszło. Dlaczego?



POLECAMY


Zainteresował temat?

2

0


Komentarze (0)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Na tym forum nie ma jeszcze wpisów
reklama

Materiał KWW Z SERCEM DLA PIOTRKOWA

reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat