Pożegnanie z przejazdem kolejowym na Słowackiego?

Tydzień Trybunalski Środa, 27 marca 201940 13616
Sensacyjna wiadomość o planowanej budowie tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Słowackiego zelektryzowała piotrkowian kilka dni temu. Pojawiające się nowe informacje na ten temat studzą nieco rozbudzone emocje, jednak nie przekreślają definitywnie możliwości realizacji tego pomysłu.
fot. TS

Jak poinformował nas prezydent Krzysztof Chojniak, władze spółki PLK zwróciły się do kilkudziesięciu polskich miast z propozycją współfinansowania budowy tuneli pod torami kolejowymi. Jedna z nich dotyczyła naszego miasta i budowy tunelu w okolicy dworca PKP. - Wyraziliśmy z naturalnych powodów zainteresowanie tą ofertą i prowadziliśmy na ten temat konkretne rozmowy – mówi prezydent. - W trakcie ich przebiegu okazało się, że władze spółki nie do końca zorientowane są w skali problemów wynikających z inwestycji realizowanej w historycznym centrum miasta, jak i niezbędnych na ten cel wydatków. Planowany tunel wymaga zmiany strategii komunikacyjnej miasta, należy go wkomponować w istniejącą zabudowę, zaplanować wydatki na wypłatę odszkodowań, kompletnie przebudować niedawno wyremontowaną ulicę POW i Słowackiego…

 

Do uzgodnienia była bardzo ważna kwestia dotycząca finansowania budowy tunelu. Proponowana przez PLK kwota udziału ok. 9,7 mln (netto) przy tym poziomie planowanych wydatków, w ocenie miasta, na niewiele wystarczy. - Mimo to chcielibyśmy wykonać tę inwestycję, jednak nie na warunkach, jakie zaproponowały nam koleje, ponieważ w przesłanym projekcie umowy 100% ryzyka leży na barkach miasta. A wiemy, jak specyficzny jest to teren. W takcie rozmów chcieliśmy negocjować te zapisy, jednak PKP PLK nie wyraziły na to zgody. Jeśli koleje zmienią podejście, to możemy wrócić do rozmów - dodaje K. Chojniak.

 

Nieco większy optymizm wyraża Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Trwają rozmowy z miastem, które określą szczegóły współpracy – mówi rzecznik. - Tunel drogowy pod dwiema ważnymi liniami kolejowymi (nr 1 Warszawa – Katowice oraz nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów) zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu. Poprawi również system komunikacji w Piotrkowie Trybunalskim. W województwie łódzkim bezkolizyjne skrzyżowania w ramach projektu planowane są także w Skierniewicach, Łowiczu, Bedoniu i Gałkówku. Zgodnie z wstępnymi ustaleniami Urząd Miasta wyłoni wykonawcę oraz określi dokładne terminy realizacji inwestycji. PLK będą uczestniczyły w opracowaniu dokumentacji projektowej oraz nadzorowały prace prowadzone pod linią kolejową.

 

Jak udało nam się ustalić, ze względu na istniejące warunki i ograniczenia, planowany tunel miałby ograniczoną wysokość i praktycznie byłby przeznaczony wyłącznie dla samochodów osobowych. Mimo że zagłębienie terenu rozpoczynałoby się już za ulicą Dąbrowskiego i sięgało wysokości ulicy Młynarskiej, to spadek jezdni pod torami byłby na tyle znaczny, że mogłoby to stanowić w warunkach zimowych duży problem dla kierowców. Bariery ochronne (wzdłuż tunelu) uniemożliwiałyby przemieszczanie pieszych w poprzek ul. Słowackiego, tak jak ma to miejsce dzisiaj. Istnieją również poważne obawy, czy tunel wkomponuje się w istniejącą architekturę i czy nie będzie po prostu szpecił historycznego centrum Piotrkowa.

 

Plany budowy tunelu w ulicy Słowackiego pojawiały się już w latach 70. ubiegłego wieku i nigdy nie doczekały się realizacji. Pamiętać należy, że pociągi kursowały wtedy z częstotliwością zupełnie inną niż dzisiaj (nawet co dwie minuty). Kolejki oczekujących na podniesienie rogatek samochodów paraliżowały komunikację w mieście w stopniu nieporównywalnym do sytuacji obecnej.

 

Wydaje się, że mimo wszystko warto zastanowić się nad złożoną przez kolej propozycją, mimo że na pierwszy rzut oka nie wygląda ona zbyt atrakcyjnie. Jest to dobra okazja do szukania innych sposobów rozwiązania problemu komunikacyjnego wynikającego z takiego, a nie innego położenia trasy kolei warszawsko-wiedeńskiej.

 

Właśnie z tego powodu (blisko sto lat temu) wybudowano wiadukt przy ulicy Rokszyckiej (Narutowicza) jako antidotum na trudności piotrkowian w komunikacji wschód-zachód. Miało to być rozwiązanie przyszłościowe, niestety do dzisiaj nie zostało z różnych powodów w pełni wykorzystane. Może szkoda?

 

Przejazd kolejowy przy ulicy Słowackiego funkcjonuje nieprzerwanie od 1846 roku. Wiele wskazuje, że będzie działał dalej.


Zainteresował temat?

8

2


Komentarze (40)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

PT ~PT (Gość)27.03.2019 09:17

Ukształtowanie terenu przemawiałoby bardziej za budową wiaduktu.

45


historyk ~historyk (Gość)27.03.2019 11:28

Już 1846 roku wymyślono wiadukt szeroki ale ulicę Rokszycką wąską dopiero później wybudowano trasę W-Z z odpowiednim wiaduktem, teraz w wąską Słowackiego chcą wprowadzić tunel dla rowerów i hulajnóg takie jest zapotrzebowanie PKP a na stacji PKP nie można przejść z jednego peronu na drugi tylko trzeba latać wkoło z wywieszonym jęzorem i po torach z ciężkimi "walichami". Istny węzeł gordyjski z takimi pomyślunkami ciągnący się od stuleci i bez końca.

70


borowik ~borowik (Gość)27.03.2019 09:07

Dlaczego kolejarzom zależy na tunelu ? Im ten przejazd życia nie utrudnia.
Spółce PKL mój los jest obojętny. Niech tylko wyrównają płyty, bo to ich teren.

81


Lidzia ~Lidzia (Gość)27.03.2019 10:22

Do tego nie dojdzie. Najpierw miasto musi znaleźć pieniądze na dokończenie Mediateki a o tunelu to możemy pomarzyć.

100


gość ~gość (Gość)27.03.2019 07:13

Pomysł bez sensu. Po co w tym miejscu tunel skoro ruch jest drożny. Jak ktoś nie chce stać przed szlabanem to albo Wojska Polskiego albo Narutowicza. Pomysł równie bez sensu jak rondo na Spacerowej i fragmenty murku na Starym Mieście. Niech władze PKP PLK lepiej zastanawią się czemu rogatki na moryca nie działają prawidłowo.

155


Nauczycielu, tobie juz podziekujemy ~Nauczycielu, tobie juz podziekujemy (Gość)27.03.2019 08:04

Zamiast łączyć dmowskiego z zeromskiego, tak jak to kiedyś przekalkulowała krakowska spółka....to będą budować tunel na słowackiego. HAHAHAHA. komu? co z dojazdem do kamienic obok? Jaka władza, takie pomysły. Niech bilety MPK drożeją jak tylko się da ! Karać wyborców za pomysły ich wybrańców

43


gość ~gość (Gość)27.03.2019 08:42

Korki na ul.Słowackiego?! Chyba nigdy nie jechaliście dk12 na Sulejów...

92


gość ~gość (Gość)27.03.2019 08:34

Lepiej ładować pieniądze w mediateki,ławeczki i murki

143


gość ~gość (Gość)27.03.2019 07:29

Na pewno tunel rozwiązałby problem korków, ale jak takowy powstanie to w tym naszym mieście do 2050 roku nie zrobią już chyba nic.

41


reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat