Pożegnanie z przejazdem kolejowym na Słowackiego?

Tydzień Trybunalski Środa, 27 marca 201940 13253
Sensacyjna wiadomość o planowanej budowie tunelu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Słowackiego zelektryzowała piotrkowian kilka dni temu. Pojawiające się nowe informacje na ten temat studzą nieco rozbudzone emocje, jednak nie przekreślają definitywnie możliwości realizacji tego pomysłu.
fot. TS

Jak poinformował nas prezydent Krzysztof Chojniak, władze spółki PLK zwróciły się do kilkudziesięciu polskich miast z propozycją współfinansowania budowy tuneli pod torami kolejowymi. Jedna z nich dotyczyła naszego miasta i budowy tunelu w okolicy dworca PKP. - Wyraziliśmy z naturalnych powodów zainteresowanie tą ofertą i prowadziliśmy na ten temat konkretne rozmowy – mówi prezydent. - W trakcie ich przebiegu okazało się, że władze spółki nie do końca zorientowane są w skali problemów wynikających z inwestycji realizowanej w historycznym centrum miasta, jak i niezbędnych na ten cel wydatków. Planowany tunel wymaga zmiany strategii komunikacyjnej miasta, należy go wkomponować w istniejącą zabudowę, zaplanować wydatki na wypłatę odszkodowań, kompletnie przebudować niedawno wyremontowaną ulicę POW i Słowackiego…

 

Do uzgodnienia była bardzo ważna kwestia dotycząca finansowania budowy tunelu. Proponowana przez PLK kwota udziału ok. 9,7 mln (netto) przy tym poziomie planowanych wydatków, w ocenie miasta, na niewiele wystarczy. - Mimo to chcielibyśmy wykonać tę inwestycję, jednak nie na warunkach, jakie zaproponowały nam koleje, ponieważ w przesłanym projekcie umowy 100% ryzyka leży na barkach miasta. A wiemy, jak specyficzny jest to teren. W takcie rozmów chcieliśmy negocjować te zapisy, jednak PKP PLK nie wyraziły na to zgody. Jeśli koleje zmienią podejście, to możemy wrócić do rozmów - dodaje K. Chojniak.

 

Nieco większy optymizm wyraża Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Trwają rozmowy z miastem, które określą szczegóły współpracy – mówi rzecznik. - Tunel drogowy pod dwiema ważnymi liniami kolejowymi (nr 1 Warszawa – Katowice oraz nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów) zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu. Poprawi również system komunikacji w Piotrkowie Trybunalskim. W województwie łódzkim bezkolizyjne skrzyżowania w ramach projektu planowane są także w Skierniewicach, Łowiczu, Bedoniu i Gałkówku. Zgodnie z wstępnymi ustaleniami Urząd Miasta wyłoni wykonawcę oraz określi dokładne terminy realizacji inwestycji. PLK będą uczestniczyły w opracowaniu dokumentacji projektowej oraz nadzorowały prace prowadzone pod linią kolejową.

 

Jak udało nam się ustalić, ze względu na istniejące warunki i ograniczenia, planowany tunel miałby ograniczoną wysokość i praktycznie byłby przeznaczony wyłącznie dla samochodów osobowych. Mimo że zagłębienie terenu rozpoczynałoby się już za ulicą Dąbrowskiego i sięgało wysokości ulicy Młynarskiej, to spadek jezdni pod torami byłby na tyle znaczny, że mogłoby to stanowić w warunkach zimowych duży problem dla kierowców. Bariery ochronne (wzdłuż tunelu) uniemożliwiałyby przemieszczanie pieszych w poprzek ul. Słowackiego, tak jak ma to miejsce dzisiaj. Istnieją również poważne obawy, czy tunel wkomponuje się w istniejącą architekturę i czy nie będzie po prostu szpecił historycznego centrum Piotrkowa.

 

Plany budowy tunelu w ulicy Słowackiego pojawiały się już w latach 70. ubiegłego wieku i nigdy nie doczekały się realizacji. Pamiętać należy, że pociągi kursowały wtedy z częstotliwością zupełnie inną niż dzisiaj (nawet co dwie minuty). Kolejki oczekujących na podniesienie rogatek samochodów paraliżowały komunikację w mieście w stopniu nieporównywalnym do sytuacji obecnej.

 

Wydaje się, że mimo wszystko warto zastanowić się nad złożoną przez kolej propozycją, mimo że na pierwszy rzut oka nie wygląda ona zbyt atrakcyjnie. Jest to dobra okazja do szukania innych sposobów rozwiązania problemu komunikacyjnego wynikającego z takiego, a nie innego położenia trasy kolei warszawsko-wiedeńskiej.

 

Właśnie z tego powodu (blisko sto lat temu) wybudowano wiadukt przy ulicy Rokszyckiej (Narutowicza) jako antidotum na trudności piotrkowian w komunikacji wschód-zachód. Miało to być rozwiązanie przyszłościowe, niestety do dzisiaj nie zostało z różnych powodów w pełni wykorzystane. Może szkoda?

 

Przejazd kolejowy przy ulicy Słowackiego funkcjonuje nieprzerwanie od 1846 roku. Wiele wskazuje, że będzie działał dalej.


Zainteresował temat?

8

2


Komentarze (40)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)29.03.2019 15:31

A ja wam powiem tak Piotrków ma trasę w centrum miasta i ja trzeba ulepszać chodzi mi o dwupasmowke.Ulepszac nie znaczy montować światełka za 60 tyś zł które i tak są do d***.ulepszac znaczy Eliminować kolizyjne skrzyżowania.wladarze powinni budować kładki żeby piesi nie wchodzili na jezdnię zlikwidować wszystkie przejścia dla pieszych.pozniej robić wiadukty nad dwupasmowke pierwszy powinien powstać na skrzyżowaniu ak z Sikorskiego.

13


wojciech ~wojciech (Gość)27.03.2019 08:57

zlikwidować ten przejazd zupełnie ! A nie budować tunel. Tak będzie o wiele taniej i zmniejszy ruch na Słowackiego ! Za tę kasę zbudowałbym linię tramwajową od Wierzej do wiaduktu przy A1

61


gość ~gość (Gość)27.03.2019 12:01

W latach 70-tych paraliż komunikacyjny w Piotrkowie Tryb. ? A ileż to wtedy samochodów było zarejestrowanych ?

101


? ~? (Gość)27.03.2019 08:16

"Plany budowy tunelu w ulicy Słowackiego pojawiały się już w latach 70. ubiegłego wieku i nigdy nie doczekały się realizacji. Pamiętać należy, że pociągi kursowały wtedy z częstotliwością zupełnie inną niż dzisiaj (nawet co dwie minuty). Kolejki oczekujących na podniesienie rogatek samochodów paraliżowały komunikację w mieście w stopniu nieporównywalnym do sytuacji obecnej."
Czy autor żył w latach 70, a nawet 80 ubiegłego wieku? Wątpię. Problemem dzisiejszej ulicy Słowackiego jest jej zwężenie, a co za tym idzie niemożliwość ominięcia czekających na przejeździe samochodów. Kiedyś ul. Słowackiego w tym miejscu była szersza i ruch nie korkował się tak jak teraz, bo po prostu można było bez przeszkód ominąć stojące samochody i skręcić w ul POW. I korków nie było. Pomijając fakt, że kiedyś było znacznie mniej aut niż dziś.

111


Ngrrff ~Ngrrff (Gość)27.03.2019 20:12

Ja proponuję wybudować metro z dworcem przy mediatece :)

62


gość ~gość (Gość)27.03.2019 16:57

No trudno po raz kolejny bezkolizyjny przejazd pod torami w centrum miasta legnie w gruzach. Jak to w tym mieście dużo szumu o nic. Jak zwykle winny jest inwestor. Władze miasta są otwarte na propozycje i rozmowy ale tylko na ich warunkach. Kiedy włodarze zrozumieją że trzeba korzystać z propozycji a nie odstraszać inwestorów stawiając warunki nie do przyjęcia. Ale co tam ważne że wystarczyło na pierdoły np. Chojniateke, czy ojszczymurek w rynku.

14


obiektywny piotrkowianin ~obiektywny piotrkowianin (Gość)27.03.2019 10:45

Wykorzystać chęci PKP do zrobienia w Piotrkowie czegoś użytecznego i realnego w realizacji podpowiadam - wybudować niezbędne przejście podziemne dla pasażerów między peronami na samej stacji oraz drugiego pod torami na wysokości ul. Słowackiego z demontażem nie używanego praktycznie przejścia na torami. Dodatkowym elementem usprawnienia komunikacji mogłoby by być poszerzenie wiaduktu kolejowego w ul. Wojska Polskiego. (n.p. przez przeniesie chodnika północnego i południowego do nowo wybudowanych tuneli dla pieszych- przecisków). Spełnienie niezbyt wygórowanych ambicji w stosunku do nierealnego tunelu było by znaczącym krokiem w kierunku usprawnienia komunikacji w rejonie stacji PKP w Piotrkowie Tryb. i to trybie stosunkowo szybkim.

121


obiektywny piotrkowianin ~obiektywny piotrkowianin (Gość)27.03.2019 11:51

Logicznym rozwiązaniem problemu usprawnienia komunikacji pod torami PKP w Piotrkowie Tryb. może być tunel w ul.Rolniczej w śladzie przewidywanej do realizacji obwodnicy wewnętrznej od Rakowskiej do Wojska Polskiego.

22


Były kursant ~Były kursant (Gość)27.03.2019 11:07

Mediateka wszystkim bokiem wyjdzie. 1 kwietnia bilety u kierowcy już po 3,00 złote.

105


Piotr Piotrranga27.03.2019 09:46

A czy magistrat chociaż próbował negocjować lokalizacje na Roosevelta albo Rolniczej?
Czy jest tak jest zapatrzony w jedno jedyne miejsce na tunel czyli Słowackiego??
PS. Rozładować korki na Słowackiego można szybko zamknąć przejazd na stałe.

80


reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat