Podwyżka cen biletów na trasie Piotrków-Sulejów

Piątek, 07 stycznia 202219
Podwyżki i galopująca inflacja to niestety tematy bardzo aktualne, ale z tymi zjawiskami w historii mieliśmy już do czynienia wielokrotnie. Dziś wspominamy historię sprzed stu lat, kiedy to kilkakrotnie podnoszono ceny biletów kolei podjazdowej Piotrków-Sulejów.

Ładuję galerię...

We wrześniu 1922 roku rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych ustalono opłatę za przejechanie jednego kilometra drugą klasą kolejki na 24 marki polskie. Kolejna podwyżka nastąpiła już za dwa miesiące. Od 22 listopada za przejechanie jednego kilometra należało już zapłacić 45 marek.

 

Znaczne podwyżki taryfy przejazdowej następowały, jedna po drugiej, aż do 29 kwietnia 1924 roku, kiedy to marka polska (waluta obowiązująca od 9 grudnia 1916 roku na okupowanych przez Cesarstwo Niemieckie terenach Królestwa Polskiego, a następnie w Rzeczypospolitej Polskiej) została zastąpiona przez polskiego złotego.


Kolej piotrkowsko-sulejowska powstała na początku XX wieku, a za jej początek uznaje się datę  5 października 1902 roku. Wtedy to na trasie Piotrków – Przygłów przejechał pierwszy pociąg. Prowadził go Karol Wyczałkowski, były maszynista kolei Warszawsko – Wiedeńskiej i kolejki wilanowskiej. 16 listopada tego samego roku odbył się pierwszy przejazd na trasie Piotrków – Sulejów.


Piotrkowska Kolej Wąskotorowa w XX wieku, przewoziła pasażerów i towary na trasie Piotrków Trybunalski - Sulejów. To był bardzo popularny środek transportu, który wciąż jeszcze wielu wspomina z nostalgią. W 2008 roku, po kolejnych rozbiórkach, zachowała się tylko stacja Piotrków Wąskotorowy oraz kilkadziesiąt metrów toru szlakowego.


Za umowną datę końca kolei piotrkowsko - sulejowskiej uznaje się datę 28 września 2008 roku. Tego dnia Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Wąskotorowej, podjęło decyzję o samorozwiązaniu.

POLECAMY


Zainteresował temat?

7

2


Komentarze (19)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Mario :) ~Mario :) (Gość)07.01.2022 11:18

A dlaczego nie można zrobić linii tramwajowej ?

82


Hmmm ~Hmmm (Gość)07.01.2022 10:26

Inne miasta zadbały o to żeby kolejki wąskotorowe przetrwały. U nas poszły na żyletki albo na sprzedaż. Podobnie np. z ulicami klinkierowymi. W Częstochowie są wpisywane w rejestr zabytków. U nas ulica Dąbrowskiego została przebudowana kilka lat temu.

212


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat