Katyń – to olbrzymia strata dla narodu

Strefa FM Środa, 07 kwietnia 201012
70 lat temu w Katyniu zamordowano tysiące polskich oficerów. Wśród ofiar było również wielu piotrkowian.
Katyń – to olbrzymia strata dla narodu

Szesnaście lat temu w ekshumacji zwłok oficerów uczestniczył m.in. wykładowca piotrkowskiej filii Uniwersytetu Humanistyczno - Przyrodniczego - dr Marek Dutkiewicz.

 

- Tam się jedzie i się nie wraca - z tą prawdą i doświadczeniami żyje się już cały czas. Dla mnie jako historyka jest olbrzymim zaszczytem, że miałem możliwość uczestnictwa w pracach ekshumacyjnych - stwierdza Dutkiewicz.

 

Zdaniem piotrkowskiego historyka straty, które Polska poniosła w Katyniu były ogromne. - To właśnie tych wykształconych ludzi zabrakło po wojnie, by nas uczyć, leczyć, by wspierać społeczeństwo. Trzeba było olbrzymiego wysiłku, by uzupełnić te braki w tkance społecznej. Ta sytuacja odbija się do dzisiaj na każdy z nas. Ci, którzy twierdzą, że to ich nie dotknęło - błądzą. Nie wiedzą o tym, że to jest uszczerbek cywilizacyjny. Odbudowanie zniszczonych miast - to kwestia pieniędzy. Ale odbudowanie wykształconej części społeczeństwa to lata, które musiały upłynąć, żeby to wszystko nadrobić - zaznacza Marek Dutkiewicz.

 

O zbrodni katyńskiej również w dzisiejszym Faktografie Strefy FM po 14.10.

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

0

0


Komentarze (12)

Szanowni czytelnicy, na czas trwania ciszy wyborczej wyłączyliśmy możliwość publikacji komentarzy, możliwość ta powróci po jej zakończeniu. I pamiętaj - 21 kwietnia widzimy się na wyborach! – Redakcja ePiotrkow.pl

Komentowanie zostało wyłączone.
Lola ~Lola (Gość)19.06.2010 07:54

"maddox" napisał(a):
Niemcy wymordowali przypadkową ludność (choć głównie oczywiście ludność żydowską) a Rosjanie starali się wymordować kręgosłup narodu czyli inteligencję (lekarzy, profesorów, inżynierów) oraz oficerów.


Przez przypadek sobie wdepnęłam tutaj i w ramach sprostowania: bzdury piszesz. Odsyłam do encyklopedii (papierowej czy to internetowej) i przypomnienie sobie hasła 'Sonderaktion Krakau'. Bo w mojej opinii tępienie inteligencji zaczęło się m.in. tam. Z resztą się zgadzam.
Z drugiej strony pamiętając, jak Brytyjczycy i Amerykanie się na nas wypięli w '45 przy okazji Jałty i Poczdamu, nie wiem skąd dzisiejsze wchodzenie im do ...

Komentarz był edytowany przez autora: 19.06.2010 07:57

00


agaa ~agaa (Gość)12.04.2010 08:47

Rzeczywistość pokazała jak Wielkim Człowiekiem był Pan Prezydent Lech Kaczyński.
Rzeczywistość pokazuje , że Pan Prezydent potrafił łączyć , a nie dzielić nasz
naród. To przede wszystkim media zamazały prawdziwy obraz i wielkość Pana Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Czy media znajdą w sobie odwagę, żeby uderzyć się
w piersi. Mówię to także w świetle naszej małej ojczyzny jaką jest Piotrków. Ile jest obecnie nienawiści w mediach co do spraw piotrkowskich. Czy muszą być
najpierw ofiary, tragedie, żebyśmy szukali sposobu pojednania i łączenia się.
Jak przypomnę sobie wypowiedzi Pana Radosława Sikorskiego (którego osobiście szanuję) w rywalizacji z Panem Komorowskim - "rezydent Polski nie może być
mały"; to ciśnie mi się na usta ile czasu musi upłynąć, aby znów pojawiła się taka znakomita , patriotyczna, walcząca o sprawy polskie postać jaką był Pan Prezydent Lech Kaczyński. Zginęło razem z nim wiele wspaniałych ludzi. Ile czasu musi upłynąć, aby ten kwiat polskiej inteligencji patriotycznej, narodowościowej
mógł się odrodzić.
Może spróbujmy od nas samych pojednać się, by sprawy dla Polski, naszego Piotrkowa były dla nas najważniejsze w aspekcie patriotyzmu, rozwoju, gospodarki.
Należę do młodego pokolenia i proszę starszych mających wpływ na naszą rzeczywistość i tych którzy zawsze i wszystko krytykują (nawet pozakładali własne portale i blogi, aby wyśmiewać się i niemerytorycznie krytykować), aby ta tragedia nauczyła nas - bycia razem tak jak teraz jesteśmy.

00


Piotr Włostowic ~Piotr Włostowic (Gość)12.04.2010 01:14

"mieszkaniec-PT" napisał(a):
mieszkaniec PTranga
08.04.2010 13:02
Zgadzam się z motylem, u nas mówi się tylko o tym co zrobili nam inni, a nigdy o tym co zrobiliśmy innym narodowością. Polska międzywojenna miała wiele za uszami. Prawdą jest, że trzeba pamiętać o historii, ale nie wolno żyć tylko nią.


...a przypadkiem, nie - narodowościom? A w późniejszym wątku - ofiarom, a nie ofiarą?! 50 złotych się należy za udzielenie lekcji ortografii. Numer konta bankowego podam na priva.

00


Piotrkowianin Piotrkowianinranga08.04.2010 21:08

"maddox" napisał(a):
Rosjanie to była dzicz i bydło spuszczone ze smyczy. Dzikie chordy żołnierzy sowieckich były nie do opanowania.

Opowiadała mi moja, nieżyjąca już, babcia jak w 1945 r. zaraz po "wyzwoleniu" jakiś radziecki żołnierz upodobał sobie jej młodszą siostrę jako kandydatkę na żonę. Na słowo odmowy wyciągnął granat, chcąc go zdetonować. Na szczęście, po długich (uwaga, trudne słowo) pertraktacjach udało się go odwieść od tego zamiaru.
A ile było kobiet zgwałconych przez zwycięską armię, o tym historia milczy.
Inną ciekawostką jest też historia radzieckiego żołnierza wieszającego w maju 1945 r. flagę na Bramie Brandenburskiej w Berlinie.
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2008/05_02/flag_800x575.jpg - ile zegarków widzicie na ręce tego dzielnego wojaka?

00


maddox ~maddox (Gość)08.04.2010 20:53

"maddox" napisał(a):
Dzikie chordy żołnierzy sowieckich były nie do opanowania.


Niestety czas na edycję już minął. Oczywiście "hordy"! Słownik chyba zastrajkował ;)

Komentarz był edytowany przez autora: 08.04.2010 20:54

00


maddox ~maddox (Gość)08.04.2010 19:36

"motyl" napisał(a):
czy wiesz jak wyglądała Polska po wojnie? Nie było niczego, same ruiny.


W efekcie wojny Niemcy zostały zniszczone w bardzo podobnym stopniu co Polska, zobacz sobie zdjęcia Drezna po nalotach dywanowych czy Berlina po wyzwoleniu, a jednak.. dzięki pomocy USA, planowi Marshalla oraz gospodarce rynkowej od początku odbudowy, są jakieś 30 lat do przodu.
Owszem, zbrodnie dokonane przez Niemców, obozy zagłady to coś strasznego. Jednak trzeba zauważyć, że Niemcy wymordowali przypadkową ludność (choć głównie oczywiście ludność żydowską) a Rosjanie starali się wymordować kręgosłup narodu czyli inteligencję (lekarzy, profesorów, inżynierów) oraz oficerów. Ich celem było zlikwidowanie tożsamości narodowej Polaków. Krzywda kraju (narodu) w postaci ubytku ludności jest do odrobienia w dość krótkim czasie (wiem, że brzmi to nieco makabrycznie) natomiast strata w postaci zmiany mentalności tego narodu ("homo seovieticus") jest tragedią i jeszcze dłuugo będziemy odczuwać skutki sowieckiego prania mózgów. Niemcy niszczyli Polskę przez 5 lat Rosjanie przez 50 kolejnych.

"motyl" napisał(a):
Skąd to wynika?


Może stąd, że przez lata wciskano pokoleniom do głowy "przyjaźń polsko-radziecką"?

"motyl" napisał(a):
Może stąd że z Rosjanami szło się dogadać


Moi dziadkowie patrzą na to dokładnie odwrotnie, może dlatego że mieszkali od zawsze na ziemiach zachodnich. Niemcy byli na pewnym poziomie cywilizacyjnym, natomiast Rosjanie to była dzicz i bydło spuszczone ze smyczy. Dzikie chordy żołnierzy sowieckich były nie do opanowania.
Podsumowując, moje zdanie jest jakie jest. mieszkaniec PT ma rację co do tego, że należy przestać się tak zagłębiać non stop w historii i ciągle nią żyć.

Komentarz był edytowany przez autora: 08.04.2010 19:53

00


stary ~stary (Gość)08.04.2010 14:18

Wpływ na takie a nie inne myślenie miała powojenna edukacja,zakłamana,obłudna pod psychologiczną presją wschodu.Nauczycielom historii nie wolno było przekazywac prawdy,do tego zakłamane podręczniki.Wiele czasu musi upłynąc, by wszystko do nas dotarło,no i do wszystkiego trzeba dojrzec,a o prawdę należy dbac,kultywowaci przekazywac młodym.

00


mieszkaniec PT ~mieszkaniec PT (Gość)08.04.2010 13:02

Zgadzam się z motylem, u nas mówi się tylko o tym co zrobili nam inni, a nigdy o tym co zrobiliśmy innym narodowością. Polska międzywojenna miała wiele za uszami. Prawdą jest, że trzeba pamiętać o historii, ale nie wolno żyć tylko nią.

00


motyl ~motyl (Gość)08.04.2010 12:48

"maddox" napisał(a):
tak na prawdę nie wojna z Niemcami zniszczyła ten kraj a następne 50 lat "sowieckich" porządków

Błagam.... czy wiesz jak wyglądała Polska po wojnie? Nie było niczego, same ruiny. Czy wiesz jak się podniosła przez 20-30 lat po wojnie? Po 1989 nawet 1/100 tego nie zrobiono co zrobiono w latach powojennych by odbudować ten kraj. Katyń, owszem był tragedią, ale to była w pewnym sensie odpowiedź Rosji na to co wydarzyło sie w latach 20-tych, tez nie jesteśmy bez winy. Nic nie jest ani czarne, ani białe, trzeba na te sprawy patrzeć dość szeroko, co nie umniejsza faktu tego ludobójstwa.
W niemieckich piecach i komorach gazowych zginęło o wiele więcej polaków (docelowo mieli zginąć wszyscy).
Ludzie nadal czują nienawiść do Niemców: to prawda a bardzo pozytywnie są nastawieni do Rosjan. Skąd to wynika? Może stąd że z Rosjanami szło się dogadać, dziadkowie, chociaż spędzili lata na Syberii, przeżyli obozy koncetracyjne pozytywnie się o nich wypowiadali, a oni są dla mnie źródłem prawdy historycznej.

00


maddox ~maddox (Gość)08.04.2010 12:12

Prawda jest taka, że zbrodnie "sowieckie" wyrządziły dużo większą krzywdę temu narodowi niż "nazistowskie". Rosjanie celowali w zniszczenie całego możliwego potencjału narodu i to zarówno w czasie wojny jak i jakieś 20-30 lat po niej. Zauważmy, że wszystkie państwa po II WŚ się podniosły z wyjątkiem tych, które dostały się do strefy wpływów Rosji. To tak na prawdę nie wojna z Niemcami zniszczyła ten kraj a następne 50 lat "sowieckich" porządków. A mimo to nienawiść do Niemców w narodzie kwitnie dużo bardziej niż do Rosjan.

00


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat