ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Czy zawsze wiem, co robi dentysta? Dialog stomatolog-pacjent kluczem do zdrowej jamy ustnej

Środa, 26 lutego 2020
Ile razy zdarzyło się, że po wizycie u lekarza dentysty nie wiedzieliście, ile zębów wymaga leczenia, jaki jest stopień ich zniszczenia, co należy zrobić, aby mieć zdrową jamę ustną? Czy rodzice, którzy przyszli z dzieckiem do gabinetu zawsze wiedzą i rozumieją, jaki będzie przebieg leczenia np. ortodontycznego. Ile potrwa to leczenie, jakie są pozytywne skutki zaproponowanego rozwiązania, a co jeśli się go zaniecha?
Czy zawsze wiem, co robi dentysta? Dialog stomatolog-pacjent kluczem do zdrowej jamy ustnej

Każdy pacjent, który umawia wizytę w gabinecie dentystycznym powinien na samym początku zostać dokładnie wysłuchany. Pierwsza rozmowa odbywa się zawsze z rejestratorką medyczną, która właściwie rozpozna problem, znajdzie odpowiedź na nurtujące przed wizytą pytania i zarekomenduje lekarza zgodnie z oczekiwaniami pacjenta.
Kolejna rozmowa to spotkanie z lekarzem dentystą. Jest to czas, kiedy zbierane są informacje o stanie zdrowia, oczekiwaniach i obawach pacjenta. W idealnych warunkach ten wywiad odbywa się komfortowo, przy stoliku lub biurku, po partnersku. Jest to ważny czas dla pacjenta na wypowiedź i zadawanie konkretnych pytań. Poznanie pacjenta, jego oczekiwań i wyobrażeń jest niezwykle istotne do stworzenia najlepszego planu leczenia dla konkretnej osoby.
Podczas rozmowy lekarz, po szczegółowym badaniu wspartym zdjęciami rentgenowskimi, dobiera odpowiednie leczenie adekwatne do potrzeb, argumentując to w sposób dopasowany do pacjenta. Czasami trzeba konstruktywnej dyskusji, zmiany punktu widzenia, aby leczenie przyniosło spodziewane efekty, zostało zaakceptowane, a w konsekwencji zapewniło pacjentowi zdrową jamę ustną.


Dla lepszego porozumienia lekarz może posłużyć się zdjęciami wewnętrznymi jamy ustnej osoby badanej, na których precyzyjnie wskaże zęby wymagające leczenia, określi poziom ich zniszczenia, miejsca w jamie ustnej, które wymagają szczególnej troski np. ze względu na dużą ilość kamienia nazębnego. Często pomocne są kolorowe, schematyczne rysunki tworzone podczas rozmowy.


Najważniejsze jest zrozumienie między lekarzem a pacjentem. Ton głosu tego pierwszego oraz dobór odpowiedniego słownictwa, wytłumaczenie terminologii medycznej, nazw specjalistycznych narzędzi i preparatów stosowanych w gabinecie, poprawiają nie tylko komfort wizyty u stomatologa, ale także pomagają pacjentowi dokładnie wiedzieć, jak leczenie wpłynie na stan jego zdrowia. Ta pierwsza wizyta, pierwsze wrażenie pozwalają przekonać się, czy pacjent trafił we właściwe, najlepsze dla siebie i profesjonalne ręce.


Lekarz po zabiegu powinien zaproponować dalsze etapy leczenia, pokazać na fotografii wyleczony ząb, aby pacjent dokładnie wiedział, co zostało już zrobione, a co czeka go następnym razem, aby leczenie było jak najbardziej efektywne.
Niezwykle ważne rozmowy to spotkanie lekarz -rodzic-dziecko. Opiekunowie powierzają w ręce personelu gabinetu swój największy skarb. To oni decydują o wyborze lekarza dla syna lub córki i chcą być pewni, że to najlepszy specjalista, ale również osoba, która właściwie zaopiekuje się małym pacjentem, będzie chętnie odpowiadać na pytania i cierpliwie tłumaczyć.


Dobrze zbudowana relacja zaowocuje wyleczonymi zębami, szczęśliwszymi pacjentami i piękniejszymi uśmiechami, przecież „zdrowie zaczyna się w jamie ustnej”.

 

Może warto również każdą wizytę rozpocząć od uśmiechu i podania ręki na powitanie? Zdecydujcie sami.

 

 

***

 

Smile Design
Klinika Stomatologiczna

ul.Kostromska 37
97-300 Piotrków Trybunalski

www.klinikasmiledesign.pl

601 36 81 36
605 655 572

 

POLECAMY


Zainteresował temat?

3

0


reklama

Materiał KWW Z SERCEM DLA PIOTRKOWA

reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat