Autobusem? Nie, dziękuję

Poniedziałek, 30 grudnia 201990
Zakorkowane ulice to widok, do którego powoli się przyzwyczajamy. Mieszkańcy dużych miast już od dawna wolą korzystać z komunikacji miejskiej bardziej niż z własnego samochodu. Czy w Piotrkowie stanie się podobnie?
Autobusem? Nie, dziękuję

Na razie nic nie wskazuje na to, by piotrkowskie autobusy mogły być alternatywą dla osób, które przemieszczają się po mieście własnym samochodem. Ci, którzy są aktywni zawodowo nie bardzo mogą sobie pozwolić na długą i przymusową krajoznawczą wycieczkę po mieście. Do tego zaplanowaną ze znacznym wyprzedzeniem.


Jednak wcale nie oznacza to, że autobusy w Piotrkowie są niepotrzebne. Po prostu oferta piotrkowskiej komunikacji skierowana jest zupełnie w innym kierunku. Autobusy wożą głównie seniorów, uczniów do szkoły (ze szkoły już rzadziej) i mieszkańców dzielnic peryferyjnych.

Czy oferta piotrkowskiej komunikacji zbiorowej powinna się zmienić, by odpowiadać na bieżące wyzwania komunikacyjnej rzeczywistości?


Liczne przykłady z Polski i Europy pokazują, że za usługi dobrej jakości ludzie chętnie zapłacą, ale z transportu nie spełniającego ich wymagań nie będą korzystać nawet za darmo. Tylko 3% potencjalnych użytkowników komunikacji miejskiej uważa, że podstawowym kryterium korzystania z niej jest cena biletu.


Komunikacja zbiorowa wydaje się być jedyną przyszłą alternatywą dla realizacji potrzeby przemieszczania się w obrębie miast. Korki, hałas, brak miejsc do parkowania, stres, długi czas podróży, zanieczyszczenie powietrza - to rzeczywistość, która puka do drzwi.


Ostatnie niedogodności komunikacyjne w Piotrkowie, traktowane jako przejściowe, wcale takimi nie muszą być. Może to zapowiedź tego, co czeka nas wkrótce każdego dnia.

Wydaje się, że obecnego stanu nie da się zmienić bez zainwestowania w nowoczesną infrastrukturę drogową. Niezbędna jest też świadomość pilnej potrzeby określenia nowych celów dla miejskiej komunikacji.

 

 

 

 

 

Marcin Gromadzki, ekspert Public Transport Consulting:

Dobry układ komunikacyjny to taki, który zawiera zarówno bezpośrednie połączenia meandrujące, jak i szybkie średnicowe, o możliwie najkrótszej trasie. Obecny, główny segment użytkowników komunikacji miejskiej, czyli właśnie seniorzy, naciskają na bezpośredniość połączeń. Każda próba wprowadzenia układu przesiadkowego w mniejszych miastach kończy się katastrofą – zdecydowanym oporem tej grupy pasażerów, artykułowanym często wprost władzom miasta.

W Piotrkowie Trybunalskim najlepiej byłoby uprzywilejować transport miejski na tych wydłużonych trasach, np. uniemożliwić samochodom osobowym przejazd ulicami Słowackiego i POW jako ciągiem. W takiej sytuacji owe meandrowanie byłoby mniej uciążliwe i czasochłonne.

Po każdych badaniach marketingowych proponowaliśmy w Piotrkowie zwiększenie liczby pojazdów w ruchu w skali całej sieci komunikacyjnej o 3 – 5, właśnie w celu uruchomienia dodatkowych połączeń „szybkich”. Postulaty te, ze względu na różne ograniczenia, nie zostały jednak zrealizowane.

POLECAMY


Zainteresował temat?

4

5


Komentarze (90)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

gość ~gość (Gość)30.12.2019 11:56

Ludzie zrozumcie, że jedyny sposób na poprawienie sytuacji w mieście to głosowanie na odpowiednie osoby.
Jest beznadziejnie, ale my mieszkańcy nic z tym nie robimy.

82


no coz ~no coz (Gość)30.12.2019 11:07

Cóż za gruntowna analiza:D Tekst o niczym. Może dajcie przykłady jak inne miasta sobie radzą? Czy wzrosło tam uzycie komunikacji? Jakieś dane ile osób korzysta z komunikacji miejskiej w PT? Przecież MZK musi mieć takie dane - chociażby sprzedaż biletów - maleje? Rośnie? Zdecydowanie brakuje danych w tym tekście. Nowe autobusy mają chyba w Tomaszowie i Bełchatowie. Komfort więc znacząco wzrósł - przełożyło się to na ruch?

61


Nutka ironii ~Nutka ironii (Gość)30.12.2019 10:55

Potrzebna jest gruntowna przebudowa rozkładu jazdy autobusów,a nie zamykanie ulic. Tabor nie musi być nowy - ma służyć ludziom, a nie jeździć dla idei...

102


borowik ~borowik (Gość)30.12.2019 10:53

Przesiądę się gdy czas oczekiwania nie będzie dłuższy niż 10 min. w każdym kierunku.

71


cynik ~cynik (Gość)30.12.2019 10:18

Brak porządnego transportu publicznego /np.dawny PKS/ powoduje to ,że nie ma żadnej alternatywy tylko własny pojazd. Niektórzy ci młodsi nie pamiętają ,że choć Piotrków była miastem o kilkanaście tysięcy większym i był solidny przemysł to jakoś to wszystko działało. Pamiętam ,że z Bełchatowa było wspaniałe połączenie /MZK bełchatowskie ,komunikacja PKS bełchatowska/ i te autobusy były pełne. Ba nawet pociąg tam się toczył.Wiem bo tam pracowałem .Po drodze obsługiwały okoliczne wsie. Dodatkowo były dość dobre lokalne połączenia kolejowe. Godzina 6.30 na dworzec w Piotrkowie wjeżdża pociąg wysiada z niego tłum pracowników piotrkowskich zakładów i młodzież do szkół. Dodatkowo MZK piotrkowskie. Piotrkowski PKS. Tak było gdzieś do połowy lat 90 tych. Później nastąpił marazm i upadek wszystkiego co się toczyło i nie było prywatne. Co teraz ? Ano czekać aż do miasta będzie można swobodnie wjechać i wyjechać i czekać aż ,ktoś ze znanego gmachu wpadnie na coś "genialnego". Za to biorą pieniądze.

150


wyborca ~wyborca (Gość)30.12.2019 10:16

Jazda publicznym transportem to strata czasu i za drogo niestety. Tak jak dziś nie ma czym dojechać do miasta mimo ,że blisko mieszkam brak busa miejskiego autobusu bo dzieci mają wolne od szkoły wiec tylko własne auto ratuje sprawę dojazdu do pracy

80


kolejka ~kolejka (Gość)30.12.2019 10:10

Zbudować coś na wzór Wrocławia kolejki linowej. Da się? Da! nad całą ulicą słowackiego , atrakcja turystyczna jak znalazł ;p

62


fello ~fello (Gość)30.12.2019 10:03

"uniemożliwić samochodom osobowym przejazd ulicami Słowackiego i POW jako ciągiem" A nie jest to ograniczanie wolności ? Gdzie ci z napisami " KONSTYTUCJA" ???

44


gość ~gość (Gość)30.12.2019 09:55

Tak, szybkie kursy to bardzo dobry pomysł
Jedną z tras powinna być trasa np z Wierzej do ul Dworskiej wyznaczona wzdłuż trasy W-Z a nie jak to jest dzisiaj niektóre linie krążą po kilku osiedlach i ulicach bez sensu a podróż trwa niemal 40 minut. I tu nie chodzi o korki bo to jest sytuacja sprzed remontów
Skracamy podróż do minimum , jest trasa , są przystanki a tak naprawdę nic prawie tam nie jeździ tylko wszystko przez dworzec albo Wojska Polskiego

111


daniel ~daniel (Gość)30.12.2019 09:54

tutaj jes źle rozpisany rozkład jazdy, wszystkie mzk jezdza przez WP -> POW
brak polaczenie z Łodzkiej w Al Armii Krajowiej (McDonald)

90


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat