Siódmoklasiści nie dają rady?

Tydzień Trybunalski Niedziela, 12 listopada 201788 31067
Siedem godzin w szkole. Codziennie. Potem powrót do domu. Obiad i odrabianie lekcji, nawet do 22.00. Co ma z życia przeciętny siódmoklasista? Niewiele, poza stresem i przemęczeniem. O basenie, tenisie czy beztroskiej zabawie od poniedziałku do piątku może zapomnieć. Czy po reformie systemu edukacji życia ucznia klasy siódmej rzeczywiście jest nie do zniesienia? Sprawdziliśmy, jak to wygląda w Piotrkowie.

Ładuję galerię...

Na los uczniów podstawówek poskarżył się do minister edukacji rzecznik praw dziecka Marek Michalak. Szkoła nie jest miejscem przyjaznym dla dziecka – ogrom materiału sprawia, że uczniowie są przeciążeni pracą, zwłaszcza siódmoklasiści, bo to właśnie ich rodzice najczęściej skarżą się rzecznikowi. Podstawówkom przybył jeden rocznik – zamiast I klasy gimnazjum, mamy przecież siódmą klasę, a efektem są przepełnione szkoły i dwuzmianowość. Więcej klas to mniej miejsca, w wielu szkołach zajęcia wychowania fizycznego odbywają się na korytarzach. Kolejny problem to przeładowany program nauczania i ogrom prac domowych, nad którymi dzieci ślęczą często do późnego wieczora. - Tak ogromny wysiłek nie może pozostać dla młodego organizmu bez negatywnych skutków zdrowotnych. Życie rodzinne zostało podporządkowane wyłącznie szkole – pisze rzecznik praw dziecka Marek Michalak do minister edukacji Anny Zalewskiej.

 
Czy siódmoklasiści z Piotrkowa również są u kresu sił?

Dominik, uczeń Szkoły Podstawowej nr 16, ma 35 godzin tygodniowo, każdego dnia spędza więc w szkole 7 godzin. Do domu wraca około godz. 16. Najgorzej jest we wtorki, kiedy lekcje kończy o 16.10. Na nieszczęście właśnie tego dnia Dominik ma dodatkowy angielski. Chłopiec wraca do domu około 19. Szkolnych przedmiotów jest tak wiele, że lekcje trzeba odrabiać z dnia na dzień, bo np. geografia jest i we wtorek, i w środę. - Nie ma opcji, żebyśmy skończyli lekcje przed 22.00 – mówi mama Dominika. - O jakichkolwiek dodatkowych zajęciach w tygodniu nawet nie ma mowy. Żaden tenis, żaden basen! Wielu rodziców z tego zrezygnowało, bo po prostu… nie ma jak, nie ma kiedy. Syn jest wykończony, on już po prostu... nie chce, nie ma siły. Wszystko trzeba po prostu jakoś „odbębnić”, bo czas biegnie. Żeby było szybciej dzieci zżynają z internetu, gdzie są dostępne rozwiązania zadań. Robią pewne rzeczy bezmyślnie. Wg mnie skarga rzecznika jest zasadna. Nawet nauczyciele mówią, że uczniowie muszą przez 2 lata (VII i VIII klasa) przerobić trzyletni program – 3 lata gimnazjum w 2 lata podstawówki.

Siódmym klasom doszły nowe przedmioty. Fizyki czy chemii wcześniej nie mieli. Mama kolejnego z uczniów uważa, że w tej sytuacji muzyka i plastyka (do której też jest podręcznik i ćwiczeniówka!) są zbędne. - Przecież to jest jakiś absurd! Po co im dwie religie? 2-3 godziny mniej w tygodniu to byłaby ulga dla takiego dzieciaka – mówi piotrkowianka.

Przy takim ogromie materiału o chorowaniu nawet mowy nie ma, wszystko trzeba nadrobić samodzielnie. Do tego dochodzą jeszcze lektury, i to nie tylko „Latarnik” czy „Siłaczka”, ale też „cegły”, jak „Krzyżacy” czy „Quo vadis”. - Kiedy oni mają to przeczytać? A jak syn miałby znaleźć czas na czytanie tego, co lubi? Nie ma szans! - denerwuje się mama Dominika.

Kolejna mama siódmoklasisty zwraca uwagę na inny problem - nieprawdopodobnie ciężkie plecaki. - Na początku nie nosili do szkoły ćwiczeniówek, ale później nauczyciele jednak sobie tego zażyczyli, chociaż nie wiadomo po co, bo w szkole i tak z nich nie korzystają. Jeśli ćwiczeniówek nie przyniosą, to mają nieprzygotowanie – mówi.

Sam Dominik zauważył, że w jego szkole we wrześniu zrobiło się jakoś ciaśniej. Na stołówce ścisk, co drugi wf na korytarzu, w dodatku razem z dziewczynkami. Do tego jeszcze źle wydrukowane ćwiczeniówki, w których brakuje kilkudziesięciu stron, bo przecież wszystko drukowane było na szybko. - 1/3 klasy tak ma. Wysłana była skarga do wydawnictwa, mają przysłać nowe, ale nie wiadomo kiedy – mówi nam mama chłopca.

Julek chodzi do szóstej klasy w SP 12 w Piotrkowie. Na naszą prośbę jego mama spytała go, czy wg niego prac domowych jest za dużo. - Powiedział mi, że nie czuje, że tego wszystkiego jest więcej – mówi Karolina. - Chociaż ostatnio pani od matematyki zadała im… 18 stron ćwiczeń, oczywiście nie z dnia na dzień, mieli na to tydzień. Jeżeli chodzi o odrabianie lekcji, to zdarza się, że kończymy późno, nawet o 21.00, ale to wynika z mojego trybu życia, późno wracam z pracy. Za to rzeczywiście daje się odczuć, że w szkole jest o wiele tłoczniej.

Inne spostrzeżenia ma pani Anna, której córka to uczennica klasy siódmej w SP 12. - Uważam, że zarówno siódme, jak i ósme klasy są przeciążone pracą. Mimo że akurat moje dziecko jest zdolne i chce się uczyć, to zdecydowanie jest przemęczone – mówi piotrkowianka. - O ile jestem za likwidacją gimnazjów, to uważam, że ta reforma została opracowana „na kolanie”. Nie było czasu na wprowadzenie zmian do programu nauczania czy ułożenie nowego dla klas VII i VIII. Dzieci po VI klasie zakończyły pewien etap, były przygotowane do kontynuowania nauki w gimnazjum. Program nie został dostosowany do tego, by nasze dzieci kontynuowały później naukę już w 4-letnim liceum. Materiał z trzech klas gimnazjum został po prostu wciśnięty w 2 lata. Na tym polegało utworzenie nowego programu dla siódmo- i ósmoklasistów. Nauczyciele po prostu gonią z materiałem. Pani minister jakoś nie chce powiedzieć, kto ten program układał.

Julia jest przemęczona, choć zbiera piątki i szóstki. - Był nawet taki moment, kiedy codziennie leciała jej krew z nosa. Było to spowodowane nie tyle stresem, co właśnie przemęczeniem. Kiedy odsypiała w weekend, te objawy ustępowały. Dzieci mają bardzo dużo nauki, codziennie są sprawdziany i kartkówki – mówi mama Julii.

Dziewczynka spędza w szkole 7 godzin dziennie. Jeśli zostanie na jakimkolwiek kółku zainteresowań, kończy zajęcia nawet o 16. Wraca do domu, je obiad, siada do lekcji, kończy o 19, nawet 20. Julia chodzi na dodatkowy angielski (wciśnięty jakimś cudem w środek tygodnia), niemiecki ma w weekend. - Tłoczno wg mnie nie jest, a to z tego powodu, że pod koniec ubiegłego roku szkolnego wśród rodziców wytworzyła się jakaś paranoja, wszyscy obawiali się, że w szkole będzie ścisk, w efekcie duża grupa przepisała dzieci do SP 2, która przeniosła się do budynku Gimnazjum nr 5 przy Kostromskiej – mówi pani Anna. - Jeśli chodzi o klasę siódmą, do której chodzi moja córka, właściwie ta grupa też się rozpadła, duża część przeszła właśnie do SP 2. Pierwszych klas również nie ma specjalnie dużo. Kiedyś było nawet 11 oddziałów klas pierwszych, dziś jest chyba 5. Dzieci kończą lekcje maksymalnie o 15.15, a wiem, że są szkoły, gdzie lekcje kończą się nawet o 17.00.

Zgadza się, są takie szkoły. Dyrektor SP 13 (ul. Dmowskiego 11) przyznaje, że zdarza się, choć sporadycznie, że uczniowie kończą zajęcia o godz. 17 (zazwyczaj jest to jednak 16.10). W „Trzynastce” obowiązuje dwuzmianowość. - To chyba ten najgorszy skutek reformy - mówi nam Magdalena Majos. - Przed rokiem również mieliśmy dwuzmianowość, ale jedynie w trzeciej klasie.

Dyrektor przyznaje, że rzeczywiście w szkole zrobiło się od września ciaśniej. - Ale musimy sobie jakoś radzić - dodaje. - Przyznam, że o wiele trudniejsza sytuacja była, kiedy do szkoły poszły sześciolatki, w efekcie dziś mam pięć klas czwartych i pięć klas trzecich. Jeśli chodzi o ostatnie zmiany w oświacie, to przeszliśmy przez nie w miarę łagodnie. Na pewno jest to jakieś obciążenie dla szkół, bo zwiększyła się liczba uczniów, nam akurat przybyły trzy klasy siódme, a to jest ok. 70 osób.

Magdalena Majos zapewnia nas za to, że nie dotarły do niej żadne sygnały o tym, że siódme klasy są przeciążone materiałem. - Jak dotąd nie skarżyli się ani uczniowie, ani ich rodzice - mówi.

Nie ma wątpliwości, że prace domowe od zawsze były zmorą każdego ucznia. Każdy licealista, gimnazjalista czy uczeń podstawówki z całą pewnością przyzna, że nauczyciele nie powinni zadawać do domu absolutnie nic. Jednak właśnie teraz dyskusja na ten temat zdaje się szczególnie gorąca, tym bardziej, że - jak twierdzą niektórzy - prace domowe są... niezgodne z ustawą. - Prace domowe nie są w myśl ustawy o szkolnictwie obowiązkowe dla ucznia - mówi Krzysztof Olędzki, redaktor naczelny portalu Prawaucznia.pl. - Nauczyciel ma prawo je zadawać, ale uczeń nie ma obowiązku ich odrobić, a dokładniej - ocena niedostateczna za brak pracy domowej nie może wpływać na ocenę semestralną. W naszym systemie jest oczywiście o wiele więcej do poprawy, choćby status szkół niepublicznych. Rodzice powinni mieć pełną swobodę w zapisywaniu swoich dzieci. I gdyby tak było, to jestem przekonany, że 98% zapisałoby swoje dzieci właśnie do szkoły niepublicznej. Tam też są prace domowe, ale zadawane znacznie rzadziej.

Na nadmiar pracy narzekają nie tylko uczniowie, ale też ich rodzice. Spora część z nich uważa, że nauczyciele nie nadążają z realizacją programu na lekcji, zrzucają więc odpowiedzialność za przyswojenie wiedzy na rodziców. A ci po prostu nie dają rady. - Przy kolejnych etapach nauki, jeśli są to przedmioty, z którymi uczeń liceum wiąże poważne plany, czyli studia, zadawanie pracy domowej jest koniecznością - mówi Henryk Michalski, dyrektor I LO w Piotrkowie. - Nie dzieje się tak z powodu kaprysu czy złośliwości nauczyciela, ale dla dobra uczniów - przyszłych studentów. Są jednak nauczyciele - przyznam, że spotkałem się z takimi przypadkami w gimnazjum - że nauczyciel stosuje zasadę: mój przedmiot jest najważniejszy. I wtedy zdarzają się prace domowe z muzyki, plastyki itp.

Co na to nauka? Z analizy Instytutu Badań Edukacyjnych wynika, że co prawda praca domowa podwyższa oceny i osiągnięcia uczniów, ale jednak niekoniecznie idzie to w parze z czasem spędzonym nad lekcjami. - Wręcz przeciwnie, im więcej czasu dzieci poświęcają na odrabianie lekcji, tym mniejszy jest przyrost ich wiedzy w zakresie umiejętności matematycznych, pisania i czytania - mówił dr Paweł Grygiel, jeden z autorów analizy w rozmowie z PAP. Wskazywał także, że lepsze efekty uzyskują nauczyciele, u których praca domowa pojawia się nie częściej niż raz w tygodniu. - Prace domowe nie powinny być zadawane machinalnie; jeśli mają przynieść dobre efekty, muszą być dla uczniów wyzwaniem intelektualnym – podkreślił.

Problem dostrzegł też rzecznik praw dziecka, który w piśmie do minister edukacji stwierdził: „Ilość zadawanych prac domowych niejednokrotnie powoduje, że dzieci i młodzież mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym, w tym kultywowania tradycji wspólnego spędzania czasu z rodzicami i rodzeństwem”.

 


Zainteresował temat?

10

8


Komentarze (88)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Kukizowiec ~Kukizowiec (Gość)13.11.2017 10:04

Sorry, ale moje dzieci też chodziły do gimnazjum i najwcześniej kończyły lekcje o 14:40. Wtedy jakoś się nie troszczyliście. Chcecie, by dzieci wcześniej kończyły lekcje, to przestańcie ustalać plany lekcji wyłącznie pod nauczycieli. Dzieciaki mają nieraz po dwa okienka, byle tylko pani od matematyki lub polskiego ich nie miała.

23


Szkoła kl.7 to nieporozumienie ~Szkoła kl.7 to nieporozumienie (Gość)06.12.2017 10:10

Byłam za wprowadzeniem reformy ,bo gimnazja to był program zerzniety przez Guzik Rostkowską prosto z UE bez przemyslenia.Miał/ i tak jest teraz/ wykształcić przyszłego konsumenta,przydatnego wyborcę i podatnika oraz kredytobiorcę.Wystarczy zobaczyc zadania z matematyki.Biologia zniechęca do bycia lekarzem,bo juz na poziomie 12 latka wprowadza trudne pojęcia łącznie z opisem procesów chemicznych/enzymy I ich rola trypaza,lipaza,amylaza slinowa,trzuskowa,gdzie powstaja ,po co,budowa z dokadnościa medyczną/dodatkowe tabelki,karty pracy,ćwiczenia/,budowa rodzaje szpiku,funkcje,dokadnie czaszka,kości dokladnie białka ,weglowodany,historia to analiza polityczna w Europie ,j.polski- analiza filozoficzna, parafraza smutnego mitu w wesołą historię,ubezdżwiecznienie wsteczne postepowe ,,udżwiecznienie , samogłoska i jako zmiękczenie a nie samogłoska,cała liryka środki stylistyczne owszem moze byc ,cechy dramatu romantycznego to nic,ale rozbiór zdania złożonego gramatycznie ,logicznei ,a zdania są z mitów ,zaimiki wszystkie rodzaje,partykuły,rózne formy wypowiedzi i manipulujące historią czytanki i ich celowa analiza,recenzje,opisy obrazu łącznie z analizą historyczna i filiozoficzną /Stworzenie swiata/,znać schemat opisu,geografia:,fałdowanie hercyńskie,wszystkie ery,surowce- zastosowanie,niże ,wyże barycne,,masy powietrza,położenie matematyczne,/wspólrzedne/,polityczne,geograficzne/w zlewisku ,w dorzeczu ,na nizinie-nazwy,definicje dikładnie,znać .powierzchnie całkowitą ,lądową ,ladową z morską,długośi granic,obilczyć roziagłość równioleznikową,południkową Polski w stopniach ,km,ich konsekwencje,klimat pod jakim wpływem,co dzieje się w zimie,lecie , I gdzie z dokładnością studencką,Zadania z fizyki z ciśnienia owzszem,ale wytłumaczenie ciał bezpostaciowych panu nie poszło i dał 1 ,gdy dziecko pisze dobrze,że tych ciał nie powinno się zaliczac do stałych,bo nie maja budowy krystalicznej/wytłumaczyć/,choc to guma czy bursztyn..o plażmie,zadania z indeksami z chemii,matematyka procenty;o ile procent jest większa liczzba 318 od 265/318-265=53,53/265x100%=1/5 x100=20%/,a o ile jest ;iczba 265 mniejsza od 318/318-265=53,53/318x100%=1/6x100=16,7%/ I pelnio zawalone tych zadań,że głowa puchnie /łącznie z odsetkami bankowymi,podatkiem VAT,zakupami,zarabianiem wiecej mniej,kiedy itdTeraz widzę,że cos nie zostało dopasowane,a wczesniej tez tak było.Program nie może byc realizowany bez uszczrbku dla zdrowia dziecka w klasie 7.Klasę 4 znam i wiem jak byo,ale teraz to jest horror.Chłopak zdolny tak zniechecił się do naukui,że uciekł w komórkę,z ocen spadł.dojeżdża daleko , spóznia się,zmeczony wiecznie odrabianiem zadań i pobieżną,szybką nauką .Program jest przerabiany po łebkach przez nauczycieli,którzy gonią za podstawą ,liczą się tylko ze sobą,nikt nie liczy się z dziećmi I rodzicami.Fundujemy chore pokolenie z rakiem w tle,agresją i rozwalonym życiem/byłam bardzo dobrą uczennicą.w LO było bardzo dużo nauki w klasie mat.fiz.,ale podołałam i cieszyłam się z życia.Teraz dziecko ma depresję,a te "zdolniachy" przez kucie materiału przez 6-7 godzin dziennie i przerost ambicji wzbudzają tylko awersję.Płaczą tylko o oceny i stresuja innych dodatkowo nie zauważając z rodzicami problemu..Tuszuja tylko prawdę o bezwzglednym traktowaniu dziecka przez szkołe.

20


gość ~gość (Gość)24.02.2018 12:20

No to i tak ma dobrze my siedzimy po 8 godzin

10


lizik ~lizik (Gość)13.11.2017 19:10

Pewnie !! niech siedzą po 7 godzin w szkole, nastepne godziny nad odrabianiem prac domowych.Czym oni się męczą?! -zapomniał wół jak cielęciem był .Jeszcze do tego młodzież która chodzi na nauki do bierzmowania!(7 klasa też) powinni przynajmniej 4 razy w tyg w kościele siedzieć-różaniec , czówanie itd....przez trzy lata PARANOJA
1

88


gość ~gość (Gość)02.12.2017 21:47

Niech grają na komputerze a szkoła w nosie.

11


gość ~gość (Gość)01.12.2017 19:08

Cytuję:Mama kolejnego z uczniów uważa, że w tej sytuacji muzyka i plastyka (do której też jest podręcznik i ćwiczeniówka!) są zbędne. - Przecież to jest jakiś absurd!
Zgadzam się z tym przecież to jakiś horror! W siódmej klasie te przedmioty są zbędne bo i tak niema tam czegoś czego by uczono,co by sie miało przydać na życie.Przepraszam bardzo ale rysowanie farbkami czy kredkami a na muzyce śpiewanie jakiś piosenek to przegięcie w siódmej klasie! To jest poprostu strata czasu! Ale naszczęście w ósmej klasie juz niebędzie muzyki i plastyki :)

01


gość ~gość (Gość)22.11.2017 12:09

Przede wszystkim na tym forum powinny wypowiadać się rodzice dzieci 7 i 8 klas. Rozumiejący problem, czy też ci rodzice dzieci 7 i 8 klas którzy mają zdanie inne niż autor w/w klas. Tylko Ci rodzice mają pełny obraz jak się sprawy maja. Wszystkie wypowiedzi typu ...niech się dzieci wezmą do nauki zamiast śleczeć przed kompem itp. Powinny być ignorowane. Dzieci powinny mieć czas dla siebie . choć godzinę dziennie....Powinny też jakieś obowiązki drobne w domu wykonywać...aby się uczyć życia i praktycznych rzeczy.nie tylko kuc od rana do 22 łącznie z weekendami. Czasem odpocząć sobie w weekend. A tu nie ma opcji .....nie rzadko jest tak że fizycznie nie ma możliwości na przygotowanie się ...sprawdzian za sprawdzianem...KRZYWDZICIE NASZE DZIECI SA CHRONUCZNiE PRZEMĘCZONE, ZESTRESOWANE...ZNIECHECAJA SiE DO NAUKI...CORAZ MNIEJ ZAPAMUĘTUJA...A NAUCZYCIELE GONIĄ Z MATERIAŁEM ..NIE CHCĄC DOSTRZEC OGROMNEGO PROBLEMU. TO JEST ZNĘCANiE SIE NAD DZIECMI. liczy się realizacja materiału .. opamiętajcie się a nie chrzańcie o przyszłych studiach.. I że to dla dobra dziecka...wielka bzdura.

60


gość ~gość (Gość)22.11.2017 11:54

Przede wszystkim na tym forum powinny wypowiadać się rodzice dzieci 7 i 8 klas. Rozumiejący problem, czy też ci rodzice dzieci 7 i 8 klas którzy mają zdanie inne niż autor w/w klas. Tylko Ci rodzice mają pełny obraz jak się sprawy maja. Wszystkie wypowiedzi typu ...niech się dzieci wezmą do nauki zamiast śleczeć przed kompem itp. Powinny być ignorowane. Dzieci powinny mieć czas dla siebie . choć godzinę dziennie....Powinny też jakieś obowiązki drobne w domu wykonywać...aby się uczyć życia i praktycznych rzeczy.nie tylko kuc od rana do 22 łącznie z weekendami. Czasem w odpocząć sobie w weekend. A tu nie ma opcji

20


olo ~olo (Gość)18.11.2017 14:12

Nikt nie wspomina o klasie 4 szkoły podstawowej nowa podstawa programowa jest taka sama historia co z klasą 7 jest bardzo dużo nauki w porównaniu z klasą 1-3.Rodzice zaczynają od nowa przerabiać szkołę podstawową.Dzieci nie dają rady opanować materiału i prac domowych.

33


Mańka ~Mańka (Gość)16.11.2017 21:32

I dlatego nie byłam od początku za wprowadzeniem tak szybko i w ogóle klas VII i VIII. W porównaniu do książek moich z gimnazjum jakei miałam, moja siostra w 6 klasie podstawówki miała to samo co my!!! Nie pojmuję tego trochę... Nie rozumiem jak można tak bagatelizować dobro uczniów, zwłąszcza gdy dochodzą cielesne problemy... I tym o to sposobem zniechęca się ludność do nauki... Wg. mnie najlepszym etapem nauki dla mnie jest szkoła ponadgimnazjalna - technikum. Nie chodzi o rodzaj szkoły, a sposób nauki. Na lekcjach nie mamy TAK DUŻO zadawane, mimo rozszerzenia ( w moim przypadku ) chociażby matematyki i biologi.. . Występuje dużo zajęć praktycznych, prezentacje, oglądanie tematycznych filmów edukacyjnych, dużo wyjazdów na uniwerystety i uczelnie na pikniki naukowe czy też wykłady i pokazy doświadczeń czy to fizycznych jak i chemicznych. MAtematyka mimo rozszerzenia - brak zadań domowych, przymajmniej u mnie zadawane są rzadko. Przy czym materiał wyrabiamy, sporo liczymy na lekcji, a jeśli ktoś chce się pouczyć, to w domu oblicza zadanie już zrobione w szkole, na zasadzie: Przepisujemy przykład z podręcznika (nie posiadamy ćwiczeń) obliczamy, a następnie sprawdzamy czy zrobiliśmy dobrze. Jeśli czegoś nie rozumie kilka osób to nie ma problemu - zajęcia wyrónawcze, są wtedy kiedy te osoby się zintegrują i poproszą o godzinę zajęć na wytłumaczenie. Jeżeli cała klasa nie rozumie - tu też brak problemu. Nauczycielka jest w stanie poświęcić jeszcze jedną godzinę lekcyjną na temat. A jeśli nadal ktoś nie umie to zwraca się do osób rozumiejących lub starszych ucznió. I tak powinno być wszędzie. I jestem za zrezygnowaniem z religii lub zatwierdzeniem religii jako zajęć dodatkowych(pomijając okres do czasu komunii). Plastyka i muzyka - tu też dałabym jako przedmiot dodatkowy, nieobowiązkowy.

01


reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat