Cyklodrom
ncopy

Czyli specjalny tor dla rowerzystów, a właściwie cyklistów, zlokalizowany na Budkach, jedna z największych atrakcji gubernialnego Piotrkowa. Jego budowę sfinalizował znany piotrkowski cyklista Bronisław Dąbrowski. Do publicznego użytku ten rekreacyjno- sportowy obiekt oddano 15 maja 1893 roku. Jak napisał jeden z dziennikarzy ówczesnego lokalnego czasopisma „Tydzień” przy alei spacerowej „do budek”, naprzeciw szklarni, otwarty został plac do nauki jazdy na welocypedzie oraz tor wyścigowy długości ¼ wiorsty. (...) Dla początkowej nauki daje się welocyped miejscowy bez dodatkowej opłaty[i]. Opłata za całoroczny sezon wynosiła 10 rubli dla dorosłych i 5 rubli dzieci i młodzież. Od roku 1896 własność Piotrkowskiego Towarzystwa Cyklistów. Urządzony wzdłuż nasypu kolejowego, u zbiegu dzisiejszych ulic Budki i Partyzantów, posiadał nawierzchnię z gliny i miału, łagodne zakręty i pochylone do środka tory (długość toru wynosiła 255 metrów). Całość otaczały pasma trawy z małymi klombami, według projektu ówczesnego miejskiego ogrodnika Antoniego Hołujskiego, m.in. twórcy wirydarza przy placu Kościuszki. Dodatkowo obok cyklodromu znajdowała się altana z kioskami i dwa boiska do krykieta. Największe oblężenie piotrkowski tor przeżywał zawsze z okazji otwarcia sezonu, które odbywało się zgodnie z ustalonym ceremoniałem. Członkowie Towarzystwa Cyklistów (w roku 1910 liczyło ono 66 członków rzeczywistych) w strojach mundurowych po wysłuchaniu mszy w kościele bernardyńskim bądź kościele Dominikanek udawali się na cyklodrom, gdzie następnie dokonywano uroczystego podniesienia flagi. Urządzane na torze wyścigi zazwyczaj odbywały się na kilku dystansach. Do najpopularniejszych należały wyścigi połączone z biegami piechurów m.in. „Wielki derby” o tytuł „Mistrza jazdy na Ziemię Piotrkowską”, bieg „Zachęty” (5 okrążeń), „Scratch” (10 okrążeń) oraz bieg „Główny” (20-30 okrążeń). Niemniejszym powodzeniem cieszyły się również konkurencje takie jak bieg „Prowincjonalny”, „Amerykański” czy „Seniorów”. Co ciekawe w tym ostatnim mogli startować wszyscy, którzy ukończyli 35 rok życia. Nagrodami były specjalnie wybijane na tą okazję żetony - złote emaliowane, srebrne oraz w zależności od biegu duże lub małe brązowe. Na cyklodromie gościli uznani zawodnicy kolarstwa, m.in. warszawiacy Hera i Kamiński oraz mistrz lotny, jeździec V klasy Wapiński. Najsłynniejszym jednak cyklistą, jaki zawitał „na Budki” był jeździec z paryskiego „Velodrome d’hivier” Albert Jeanneret. Niestety występ francuskiego championa okazał się porażką. W rozegranym 16 lipca 1911 roku wyścigu zajął dość odległe miejsce, czym rozczarował piotrkowską publiczność. Dziś po dawnym cyklodromie pozostał jedynie niewielki wał ziemny przy dzisiejszej ul. Partyzantów.



[i] „Tydzień” 23/1893, s. 1.

C
"Chwila obecna"
"Cyrograf dojrzałości"
„Cały Piotrków w kwiatach”
Calipso
Cassino
Centralne Dożynki 1979
Cepelia
Cepeliada
Cerkiew garnizonowa
Cerkiew prawosławna
Cerkiew szkolna
Chełmońskiego skwer
Chorągiew Trybunalska
Chór Goleńskiego
Chór Straży Ogniowej
Chrzanówek
Cmentarz ewangelicki
Cmentarz grecko-prawosławny
Cmentarz muzułmański
Cmentarz Nowy
Cmentarz przy klasztorze Dominikanek
Cmentarz przy klasztorze Franciszkanów
Cmentarz przy kościele bernardyńskim
Cmentarz przy kościele farnym
Cmentarz przy kościółku Najświętszej Marii Panny
Cmentarz Stary
Cmentarz wojenny
Cmentarz wojenny pierwszy
Cmentarz Żołnierzy Radzieckich
Cmentarz żydowski (kirkut)
Cmentarz żydowski przy ulicy Spacerowej 93
Comfort
Concordia
Cristal
Cytadela
Czarna droga
Czarne Wzgórze
Czarnieckiego plac
Czary
Czerwona Dzielnica
Częstochowska
Czystość
Czytelnie przy cukierniach
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat