Nie mamy autobusów powiązanych na sznurki!

Tydzień Trybunalski Środa, 07 lutego 201859
Inni mogą, dlaczego nie my? Radni Piotrkowa, zbulwersowani stanem stanem miejskich autobusów, wzięli prezesa Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w krzyżowy ogień pytań. - Dlaczego Tomaszów czy Radomsko mogą mieć nowoczesne autobusy, a my nie? - dociekali podczas sesji Rady Miasta.

Być może o stanie taboru miejskiej spółki nie mówiłoby się tak często i z takimi emocjami, gdyby nie to, co dzieje się w miastach ościennych. Radomsko kupiło 8 fabrycznie nowych autobusów: cztery z silnikiem diesel'a, który spełnia normy Euro 6 oraz cztery autobusy hybrydowe. Pojazdy zostały kupione ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Z kolei 25 nowych hybrydowych autobusów wyjechało właśnie na ulice Tomaszowa. Poza tym do taboru trafiło w tym mieście także pięć autobusów elektrycznych. Również w tym przypadku zakup pojazdów umożliwiły środki unijne. Tomaszów pozyskał 34 mln zł na transport niskoemisyjny.

 

- Kiedy w końcu zmienimy filozofię myślenia o Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym? - pytał radny Przemysław Winiarski podczas styczniowej sesji Rady Miasta Piotrkowa. - I nie chodzi mi o to, byśmy zrobili coś takiego jak Częstochowa, gdzie kupiono ponad 70 autobusów, które dzisiaj są wycofane z ruchu, bo jeden się spalił, a producenta już nie ma. Kroki muszą być przemyślane, ale idące w kierunku rzeczywistego zmodernizowania i unowocześnienia taboru MZK. Jeśli mamy iść w stronę upowszechnienia komunikacji miejskiej i zmniejszenia emisji spalin, to róbmy coś sensownego w tym kierunku, a nie kupujmy kolejnego starego grata.

- Nie mamy autobusów powiązanych na sznurki – ripostował Zbigniew Stankowski prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Piotrkowie. - Mamy autobusy solidne, pewne, przez 10 lat nie było sytuacji, żeby autobus nie wykonał zadania przewozowego. - Oczywiście chciałbym, żeby autobusy były nowe i piękne. Miałbym o 90% mniej roboty. Władze miasta czynią starania, by kupić autobusy ekologiczne ze względu na duże dofinansowanie, ale jeżeli autobus elektryczny kosztuje 2 mln zł, to przy dofinansowaniu 60%, on i tak będzie kosztował więcej niż tradycyjny autobus z napędem niewymagającym dodatkowych nakładów. Jeżeli będzie dofinansowanie 85%, wtedy autobus będzie nas kosztował ok. 300 tys. i możemy kupić nawet 35 sztuk.

 

Stankowski przypomniał radnym, że to właśnie oni kształtują politykę w mieście, również tę dotyczącą komunikacji miejskiej. Prezes wyliczał, ile nasze miasto kosztowałaby wymiana taboru na bardziej ekonomiczny – nowoczesny:

- 35 autobusów po 2 mln, razem 70 mln zł,

- stacja doładowująca - 300 tys. zł

- nowa hala, gdzie autobusy będą ogrzewane.

 

Radny Winiarski powiedział, że nie marzą mu się autobusy po 2 mln zł. - To często są spektakularne, ale pozorne zagrania – mówił. - Potem trzeba wymieniać akumulatory, a to są olbrzymie koszty. Do tego kłopoty z eksploatacją. Ale mamy też dobre przykłady – Radomsko kupiło kilka hybrydowych autobusów, ale też kilka nowych diesli spełniających normę Euro 6. Pójdźmy więc w tradycyjny napęd, ale nowoczesny. Ludzie się z nas śmieją, że kupujemy 14-letnie graty.

 

W tym samym tonie wypowiadała się radna Marlena Wężyk-Głowacka. - Dlaczego w innych miastach jakoś się da, a u nas nie? - pytała. - Wielokrotnie apelowałam, żebyśmy starali się o dofinansowanie. Było 85-procentowe dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, nikt się o to nie starał, nikt nie zrobił nic w tej sprawie. Pamiętajmy, że takie miasta jak Łódź czy Tomaszów Mazowiecki starały się o autobusy, a teraz się nimi chwalą. Powinniśmy brać z nich przykład.

Tymczasem najnowszy nabytek Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego to 14-letni MAN sprowadzony z Niemiec.

POLECAMY


Zainteresował temat?

7

5


Komentarze (59)

Zaloguj się: FacebookGoogleKonto ePiotrkow.pl
loading
Portal epiotrkow.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników. Osoby komentujące czynią to na swoją odpowiedzialność karną lub cywilną.

Git ~Git (Gość)07.02.2018 13:44

A ilu takich nieudaczników jest pokamuflowanych w różnych spółkach?
Może ich zaprezentujmy
Czekam na wpisy...

70


Jeszcze tu kiedyś powrócę ~Jeszcze tu kiedyś powrócę (Gość)07.02.2018 13:38

Panie Stankowski a jaki to jest powiązany autobus na sznurek??? Może jakieś fotki takiego by się przydały na portalu!!!

70


gość ~gość (Gość)07.02.2018 13:26

Podobno Niemiec płakał jak sprzedawał ten 14-to letni autobus, bo tylko do kościoła nim jeździli i niebity wcale był.

90


kłopotek ~kłopotek (Gość)07.02.2018 13:06

Jak p. Stankowski ma tyle pracy i kłopotów z prowadzeniem MZT-ek, to powinien w pierwszej kolejności zrezygnować z dodatkowej pracy w radzie nadzorczej w innej miejskiej spółce. Sprawdza się powiedzenie, że pieniądze nie śmierdzą...

141


ella2 ~ella2 (Gość)07.02.2018 12:29

S O L A R I S !!! Polskie i dobre

92


Jeszcze tu kiedyś powrócę ~Jeszcze tu kiedyś powrócę (Gość)07.02.2018 12:19

Ile razy w miesiącu Stankowski dojeżdżał do pracy komunikacja miejska??? Ma pewnie darmowy przejazd to czemu z niego nie korzysta??? Dlaczego mu nie pasuje???

142


his. ~his. (Gość)07.02.2018 07:46

Tak się złożyło ,że ostatnio pracuję w Tomaszowie i widzę te nowe autobusy. A nawet z nich korzystałem.Jest na co poptrzeć i przyjemnie się tym jedzie. Cicho i miło a Tomaszowianie jeżdżą jeszcze za darmo. A więc można...cyt "Oczywiście chciałbym, żeby autobusy były nowe i piękne"....ano to trzeba ruszyć głową i unieść d...ę i ...chcieć.

271


OMZK ~OMZK (Gość)07.02.2018 10:01

Panie Stankowski, proszę nie ściemniać, że nie ma Pan wpływu na inwestycje w tabor miejski i że wszystko zależy od radnych. Po to jest Pan prezesem tej spółki i po to Pan bierze pensję, by zabiegać u władz o realizację różnych projektów m.in. tych, które polegają na szukaniu dofinansowania z środków unijnych i innych. Ile pism w tej sprawie wysłał Pan do UM za swojej długoletniej kadencji? Nie potrafi Pan nawet puścić nowej linii w okolice Energetyków, tylko miesza Pan trasy innych autobusów. Większość miasta jest nie skomunikowana, częstotliwość kursowania okropna, kierowcy nie zatrzymują się na przystankach, wymieniać dalej? Może Pan pochwali się jakie ma Pan kwalifikacje do kierowania spółką przewozową? Jakie ma Pan wykształcenie?

221


maniek1111 ~maniek1111 (Gość)07.02.2018 10:01

przecież elektryk jest znacznie tańszy w użytkowaniu... i zwraca się po kilku latach... a przecież miasto nie będzie ich sprzedawać za 2-3 lata.

102


klet ~klet (Gość)07.02.2018 09:58

Radny Winiarski stał się takim wentylem bezpieczeństwa dla obecnej władzy. A podnosi rączkę jak mu karzą. Ale pan ludzki widzi, ze ludzie psioczą na mediatekę i autobusy. Więc się odezwał

131


reklama
reklama

Społeczność

Doceniamy za wyłączenie AdBlocka na naszym portalu. Postaramy się, aby reklamy nie zakłócały przeglądania strony. Jeśli jakaś reklama lub umiejscowienie jej spowoduje dyskomfort prosimy, poinformuj nas o tym!

Życzymy miłego przeglądania naszej strony!

zamknij komunikat